TPMS-bandenspanningssensoren

Sinds 1 november 2014 is het gebruik van TPMS-bandenspanningssensoren (TMPS) verplicht voor alle nieuw geregistreerde auto’s. Sinds 2012 was deze verplichting er al voor alle nieuwe modellen die op de markt werden gebracht, maar dit geldt sinds 2014 dus ook voor alle nieuw aangeschafte auto’s. UwBandenspcialist geeft u alle informatie die u over TPMS-bandenspanningssensoren nodig heeft.

Wat zijn TPMS-bandenspanningssensoren?

TMPS betekent Tyre Pressure Monitoring Systems, dit is de Engelse term voor bandenspanningscontrole systemen. Deze elektronische systemen houden de bandenspanning realtime in de gaten. Wanneer er iets mis is, geeft het systeem een signaal af aan de bestuurder. Bij TPMS-bandenspanningssensoren wordt er onderscheid gemaakt van 2 systemen; het directe en indirecte systeem. Hier wordt verderop op deze pagina meer uitleg over gegeven. TMPS vervult drie functies:

  1. Door de signalen bij een (te) lage bandenspanning wordt de rijveiligheid verhoogd
  2. Een hoog brandstofverbruik wordt voorkomen, dit gebeurt namelijk bij een onjuiste bandenspanning
  3. Onnodige bandenslijtage wordt voorkomen, dit wordt ook veroorzaakt door een onjuiste bandenspanning

Aan welke wettelijke eisen moeten TPMS-bandenspanningssensoren voldoen?

Zowel directe als indirecte systemen zijn toegestaan, zolang ze voldoen aan de Europese richtlijn ECE-R64. Hierin wordt de functionaliteit van de TPMS-bandenspanningssensoren beschreven. Het maakt niet uit of er gebruik wordt gemaakt van een originele sensor of een aftermarket sensor, als deze maar naar behoren werkt. Bij de keuring van een auto is TPMS altijd een onderdeel. Daarom is het ook verplicht om een TPMS in uw auto te hebben. Houd hier daarom bij het aanschaffen van een nieuwe auto of velgen altijd rekening mee. U kunt aan een icoon of lampje op uw display zien of er TPMS-bandenspanningssensoren aanwezig zijn in uw auto. Als er een bandenspanningsprobleem wordt geconstateerd blijft het desbetreffende lampje of icoontje branden.

Nieuwe velgen, waar moet u op letten?

Als eerste moet er vastgesteld worden of het gaat om een direct (met sensoren) of indirect (zonder sensoren) systeem. Bij een direct TPMS-systeem is het noodzaak om na te denken bij de aanschaf van uw velgen. Hier zitten immers sensoren in die op de velgen geplaatst moet worden en dit is niet bij alle velgen mogelijk. Bij een indirect systeem hoeft dit dus niet persé. Wij geven hier uiteraard advies over. Neem gerust vrijblijvend contact op.

Verschillen direct en indirect systeem

Bij een direct systeem wordt de bandendruk gemeten via een in het wiel gemonteerde sensor. Deze staat draadloos in verbinding met de auto. Op de display van uw auto krijgt u dan te zien wat de exacte bandenspanning van de 4 banden is of enkel een waarschuwing wanneer er iets is met een van de banden. Dit is afhankelijk van het type display wat u heeft. Indirecte systemen werken via de ABS-sensor van het voertuig. Dit zit al in de auto, maar dit werkt iets minder nauwkeurig. Ook hierbij wordt er informatie doorgestuurd naar de display van de auto. Een groot verschil tussen deze twee systemen is dat een direct systeem ook werkt als de auto stil staat. Dit is bij een indirect systeem niet het geval.

Meer informatie

Bent u benieuwd naar onze mogelijkheden rondom TPMS-bandenspanningssensoren? Maak dan een afspraak en kom langs!