Grip op nat wegdek

Elke nieuwe band heeft vanaf 1 november 2012 verplicht een bandenlabel met hierin informatie over de band. Op dit bandenlabel staan drie waarden: 1. brandstofefficiëntie, 2. grip op nat wegdek en 3. extern geluid. Grip op nat wegdek is dus een belangrijk onderdeel bij de aanschaf van een nieuwe auto of nieuwe banden. Wij leggen u uit waar uw banden aan moeten voldoen.

Wat is grip op nat wegdek?

Vanuit de EU-index wordt er slechts gefocust op één aspect, dit is namelijk het remvermogen op een nat wegdek. ‘Grip op nat’ is hierbij het vermogen om ook onder natte omstandigheden grip te houden op de weg. De grip op nat wegdek wordt op verschillende manier getest, dit wordt gemeten door:

  • De remprestaties op een natte ondergrond (remmen van 80 km/u tot 20 km/u)
  • De frictie tussen het wegoppervlak en de band bij 65 km/u (Skid Trailer Test)

De remafstand bij een noodstop kan in de praktijk enorm verschillen. Tussen de beste en de slechtste band kan tot wel 30% verschil zitten. Dit kan het verschil zijn tussen het krijgen van een ongeluk of geen ongeluk. Als er 80 km/u wordt gereden verschilt de remafstand ongeveer 18 meter. Dit is in de praktijk een enorm verschil. Daarom is het altijd belangrijk om te voldoen aan de Europese voorwaarden voor nieuwe banden, zodat u veilig de weg op kan.

Hoe wordt grip op nat wegdek ingedeeld?

Op het bandenlabel staat dus de criteria ‘grip op nat’. Dit criteria wordt ingedeeld in klasse A tot en met E. Klasse A is hierbij de hoogte klasse en klasse E is de laagste klasse. Bij een noodstop kan de remafstand bij deze verschillende klassen enorm variëren, wat dus weer erg gevaarlijk kan zijn. Probeer dus altijd banden aan te schaffen die ingedeeld zijn in een zo hoog mogelijk klasse. Hiermee gaat u zo veilig mogelijk de weg op. Mochten de banden na een keuring lager ingedeeld worden, kunt u altijd overwegen om nieuwe banden aan te schaffen. Wij zullen u hierin adviseren. Nu al benieuwd naar de status van uw banden, neem gerust contact op.

Besneeuwd wegdek

Naast een nat wegdek kan het wegdek ook besneeuwd zijn. De ervaring leert dat dit type wegdek het meeste zorgt voor botsingen in de winter. Vaak zijn winterbanden (linken naar de winterbanden pagina’) hier goed tegen opgewassen, maar het is belangrijk om zelf goed op te blijven letten. In extreme gevallen is het nodig om sneeuwkettingen of spijkerbanden te gebruiken, maar dit komt in Nederland bijna niet voor. Daarom sowieso het advies om altijd te wisselen van zomerbanden (linken naar zomerbanden pagina) naar winterbanden. Andersom geldt hiervoor uiteraard hetzelfde.

Europees bandenlabel

Het Europees bandenlabel is het overkoepelende bandenlabel waar de grip op nat wegdek criteria onder valt. Hierin staat alle informatie over de veiligheid en milieuaspecten van een band. Dit helpt bij het vergelijken van nieuwe banden. Naast de criteria grip op nat wegdek, zijn hier ook de criteria brandstofefficiëntie en extern geluid in meegenomen. Deze drie criteria samen zeggen iets over de staat van de banden.

Meer informatie

Bent u benieuwd naar onze mogelijkheden rondom grip op nat wegdek? Maak dan een afspraak en kom langs!